Als jonge gasten richtten Sam Jones en Rhydian Powell het merk in 2004 op, in een klein plaatsje onder de rook van Cardiff. Ze vonden dat een kledingmerk moest staan voor tegendraadse jongerencultuur, en ze richten zich dan ook op gasten in hun tienerjaren tot eind twintig. De tegendraadse, ruige generatie die feestend en zuipend het weekend doorgaat, om even te ontsnappen aan het zware en harde alledaagse leven. Niet de mooiboys met hun gelikte selfies, maar de echte jongerencultuur van toen en nu. Dit komt ook terug in het logo, met het bekende kroontje. Dit is eigenlijk het logo van gevangenisorganisatie in Groot-Britannië, terwijl de Britse kroon ook gebruikt wordt. Hier is al eens wat ophef over geweest, wat natuurlijk ook hoort bij het tegendraadse en rebelse imago.
De kleding van Weekend Offender past daarbij: No-nonsense mode, maar toch stijlvol en opvallend en altijd een goede kwaliteit. In eerste instantie ontworpen Jones en Powell ‘Outerwear’: Jassen en vesten die je overal overheen kunt dragen, bij elke gelegenheid. Dit bleek een succes, en al snel volgende de polo’s en shirts om eronder te dragen. Omdat de ruige jongeren ook veel te vinden waren in de fanatieke hoeken van de stadions, werd het merk al snel bekend onder de lads, maar ook Jamie Oliver en acteur Samuel L. Jackson zijn zo nu en dan in de flagship store in Londen te vinden. De ontwerpen van Weekend Offender zorgen er namelijk voor dat iedereen omkijkt als je langsloopt, zonder te overdreven te zijn. Het is ideaal om in het weekend te dragen in de club en het stadion, en is onderdeel geworden van de supporterscultuur. Hier wil je graag in gezien worden!
Weekend Offender heeft twee ranges in hun ontwerpen: Mainline en Category A. Mainline is de bekendste categorie, met opvallende kleuren en zakken, waarmee je zeker opvalt tussen de rest. Wat tevens opvallend is, zijn de details die in de ontwerpen zitten, zoals allerlei speciale vakjes en zakken voor ieders benodigdheden. Over die benodigdheden gesproken: De ‘Dove’ lijn polo’s zijn gebaseerd op de wereldberoemde XTC pil opdruk, welke terug te vinden is op de borst van de polo’s. De jassen van de Mainline van goede kwaliteit en kunnen onder alle omstandigheden gedragen worden. Category A zijn de meer Premium Products, met verfijndere ontwerpen en details. Wat minder ruig, maar nog steeds passend bij de tegendraadse cultuur. Weekend Offender is een merk die niet mag ontbreken in de kledingkast van elke lad!
De nieuwe collectie van Weekend Offender kun je hier bestellen. De levertijd binnen Nederland & België is twee werkdagen.
]]>
Toen voetbalclubs zoals bijvoorbeeld West Ham United, Liverpool en Everton in de jaren tachtig door Europa begonnen te reizen, werden ze vergezeld door een vaste schare fans en supporters. Deze reisjes verliepen niet altijd zonder ongeregeldheden. De dure kleding waarmee de aanhang van deze clubs terugkeerden, was dan ook vaak tijdens rellen gestolen uit de winkels van exclusieve Italiaanse of Franse modemerken Deze dure designer kleding droegen ze om zich zo onopvallende mogelijk te kunnen bewegen in groeperingen, zonder dat ze werden opgemerkt door de politie.
Omdat deze een typerend beeld hadden van de kleding die hooligans in die tijd droegen, werden ze door het dragen van voetbal casual merken niet opgemerkt door de politie of toezichthouders. Deze hadden vooral het beeld van bomberjacks en Dr. Martens schoenen voor zich als ze in de menigte op zoek moesten naar relschoppers. Door middel van dure designerkleding konden de voetbal hooligans zich zo vrij als mogelijk voortbewegen. Deze Engelse subcultuur welke is ontstaan in de jaren zeventig, waaide midden jaren tachtig ook over naar andere landen binnen Europa. Het was in de jaren negentig dat deze subcultuur weer een flinke boost kreeg. Voetbal casuals kregen na deze tijd een veel bredere doelgroep.
De dure designerkleding werd door de supporters van de voetbalclubs gedragen om zich te kunnen onderscheiden, en daarbij werden imitatie merken van de kleding niet getolereerd. Toen ook het gezag en de politie een verband begon te zien tussen supporters die het kledingmerk Stone Island droegen, werd het welbekende merk logo met het kompas vaak verwijderd van de kleding. Het logo van Stone Island was door middel van knoopjes op een makkelijke manier te verwijderen van de kleding, maar echte insiders herkende deze kledingstijl direct. Dit merk werd uiteraard nog wel gedragen maar ook andere voetbal casual merken werden populair onder de aanhangers van deze subcultuur. Het logo van Stone island werd door de politie tevens in verband gebracht met het zogenaamde Keltische kruis. Ook dit is zonder meer een reden geweest waarom de casual scene andere kledingmerken ging dragen.
De voorliefde voor voetbal casuals kleding is door de jaren heen uitgegroeid tot veel meer dan het dragen van designerkleding. Deze laatste subcultuur van het Engelse voetbal heeft vooral ook te maken met de liefde voor de voetbalsport en het luisteren van een bepaald genre muziek. Voetbal casuals merken zijn tot op de dag van vandaag nog steeds onlosmakelijk verbonden met het hooliganisme , maar het is ook een complete lifestyle geworden. Deze manier van leven wordt vooral gekenmerkt door het dragen van kwaliteitsvolle merkkleding, maar steeds meer wordt daar ook een soort van groepsgevoel aan toegevoegd.
Muziek die past bij de voetbal casuals cultuur is breed uitlopend en voor iedereen verschillend. Toch zijn er van oudsher bands die een perfecte aansluiting waren voor deze subcultuur. De muziek van onder andere The Charlatans en Oasis werden zeer gewaardeerd door aanhangers van deze casual cultuur, en hiermee werden tevens jongere doelgroepen aangesproken. Echte Britse muziekgroepen zoals The Streets, droegen deze casual mode in hun muziekclips. Hierdoor werd de aandacht getrokken van een breed en jeugdig publiek. Ook filmproducties over hooliganisme zoals The Football Factory, Green Street Hooligans en I.D hebben er voor gezorgd dat deze subcultuur wederom flink onder de aandacht werd gebracht. Met het bereiken van het hoogtepunt eind jaren tachtig, werd er gesteld dat het agressieve karakter van deze casual subcultuur was verdwenen. Dit kwam mede door de opkomst van Acid House en rave.
Van hooligan kleding naar prachtige voetbal casuals merken
Tegenwoordig worden football casuals merken nog steeds geassocieerd met deze groep supporters, en is het een ware subcultuur op zich. De prachtige kleding van labels zoals bijvoorbeeld Weekend Offender, Peaceful Hooligan, Fred Perry, Ma.Strum en Henri Lloyd worden nog steeds gezien als échte voetbal casual merken. De football casuals subcultuur wil zich nog steeds graag onderscheiden van supporters in clubshirts, en doen dat door het dragen van designerkleding van hoge kwaliteit. Films zoals bijvoorbeeld Green Street Hooligans zijn een realistische weergave van het imago van deze groepering, en de kledingmerken die ze dragen. Mede hierdoor is het casual merk Stone Island nog steeds verbonden met het hooliganisme van nu. De exclusief uitziende kleding met het herkenbare logo zul je dan ook overal in Europa tegenkomen, zeker rondom voetbalstadions.
Hooligan kleding wordt nog maar al te vaak afgeschilderd als zijnde een spijkerbroek met een zwarte hoodie en een gewatteerd bomberjack. Ook het dragen van Dr. Martens kisten waren een onmiskenbaar uiterlijk kenmerk voor hooligans. De tegenwoordige trend van de subcultuur ontkracht dit terecht. Vandaag de dag blijven hooligans en voetbal casuals verbonden met elkaar door de exclusieve kledingstijl die ze delen. Voetbal casuals merken zijn er voor de man die graag goed gekleed door het leven gaat met een exclusieve maar sportieve uitstraling. Ze hechten waarde aan kwaliteitsvolle kleding met prachtige details in een uniek ontwerp. De drang om onderscheidend te zijn is er nog steeds, en wordt geuit door het dragen van typische en exclusieve kledingmerken die in verband staan met football casuals.
]]>